Ajankohtaista

17.05.2017: Täysin uusi Opel Insignia Grand Sport on saapunut


Uuden sukupolven Opel Insignia Grand Sport on nyt saatavilla. Elegantisti muotoiltu uutuusmalli tarjoaa muun muassa uusimman sukupolven IntelliLux LED® Matrix -valot, luokkansa hienostuneimman nelivetojärjestelmän ja lukuisia kuljettajaa avustavia järjestelmiä.

Ensimmäisen sukupolven Insignia on ollut todellinen menestys - se valittiin Vuoden Autoksi 2009 Euroopassa ja sitä on myyty jo yli 900 000 kappaletta.

Toisen sukupolven Insignia Grand Sport perustuu täysin uuteen arkkitehtuuriin. Muotoilijat antoivat uudelle Insignia Grand Sportille erottuvat, atleettiset mittasuhteet ja todellisen lippulaivan olemuksen. Ihaillun Monza-konseptin inspiroiva vaikutus uuteen muotoiluun niin sisä- kuin ulkopuolelta ei ole sattumaa: Monza-malli seisoi muotoilustudiossa muotoilijoiden luodessa Opelin uutta lippulaivaa.


Akseliväliltään pidempi, ylityksiltään lyhyempi

Pienestä pituuden (4897 mm) kasvusta edeltäjäänsä nähden Insignia Grand Sport on karistanut noin 60 kg pelkästä koristaan. Uusi sukupolvi on versiosta riippuen jopa 175 kg edeltäjäänsä kevyempi. Akseliväliä on pidennetty 92 mm, mutta etu- ja takaylityksiä on lyhennetty ja raidevälejä kasvatettu 11 millimetrillä. Uutuus on 29 mm edeltäjäänsä matalampi.

Monza-konseptin innoittama etusäleikkö ja kapeat ajovalaisimet korostavat leveää vaikutelmaa ja antavat autolle voimakkaan ilmeen. Etusäleikkö on edeltäjään verrattuna alempana, mikä korostaa auton matalaa olemusta entisestään. Uusi Insignia Grand Sport on juuri niin sulava kuin miltä se näyttää: auton ilmanvastuskerroin on esimerkillisen pieni (0,26), jonka ansiosta sen aerodynamiikka on luokkansa kärkeä.


Sisätiloissa jokainen yksityiskohta hiottu tarkkaan

Ohjaamo heijastaa selkeästi Opelin muotoilufilosofiaa "Veistoksellisuus kohtaa saksalaisen tarkkuuden". Kojelaudassa korostuu kuljettajakeskeisyys - koko ohjaamo on muotoiltu kolme senttimetriä alempana istuvan kuljettajan ympärille.
Hallintalaitteisiin ja Infotainment-järjestelmän käyttöliittymään on kiinnitetty paljon huomiota. IntelliLink-järjestelmän kehyksetön kosketusnäyttö viestii hienostunutta ja teknistä luonnetta. Monia toimintoja ohjataan kosketusnäytöltä. Nopean käytön mahdollistamiseksi säätimet on sijoitettu kolmelle vyöhykkeelle: ylimmät ohjaavat Infotainment-järjestelmää, keskitason säätimet ilmastointi- ja lämmitysjärjestelmää ja alimmat kuljettajan apujärjestelmiä.
Takaistuimen matkustajat hyötyvät auton uudesta muotoilusta - akselivälin pidennyksen myötä he saavat 32 mm lisää tilaa lantion korkeudella, 25 mm lisätilaa hartioille ja polville sekä 8 mm lisää korkeutta eli pääntilaa. Myös tavaratilan koko (490 - 1450 litraa) on vaikuttava.


Uusia voimanlähteitä

Insignia Grand Sport on yhtä dynaaminen ajettavuudeltaan kuin mitä sen ulkonäkö lupaa.
Uuden Opel Insignia Grand Sportin moottorivalikoima alkaa uudesta, erittäin taloudellisesta 1,5 litran suorasuihkutusbensiiniturbosta, joka on saatavana 103 kW/140 hv:n ja 121 kW/165 hv:n tehoisina versioina (NEDC-polttoaineenkulutus: yhdistetty 5,7 l/100 km; CO2-päästöt 129 - 130 g/km). Malliston tehokkain bensiinimoottori on 2,0 litran suorasuihkutusturbo, jonka teho on 191 kW/260 hv ja suurin vääntömomentti 400 Nm (NEDC-polttoaineenkulutus: yhdistetty 8,6 l/100 km; CO2 -päästöt 197 g/km).

Kaksilitraisen nelisylinterisen moottorin yhteydessä on täysin uusi, pehmeästi vaihtava kahdeksanportainen automaattivaihteisto sekä erittäin hienostunut nelivetojärjestelmä älykkäällä voimanjaolla.

Valikoimaa täydentää uusi erityisen taloudellinen kuusivaihteinen käsivalintavaihteisto sivistyneiden, 81 kW/110 hv:n ja 100 kW/136 hv:n 1.6 litran dieselmoottorien yhteydessä (NEDC-polttoaineenkulutus: yhdistetty 4,0 - 4,3 l/100 km; CO2-päästöt 105 - 114 g/km). Lisäksi saatavana on optimoitu 2,0-litrainen dieselmoottori, jonka teho on 125 kW/170 hv (NEDC-polttoaineenkulutus: yhdistetty 5,2 l/100 km; CO2-päästöt 136 g/km).


Luokan hienostunein nelivetojärjestelmä

Uusi älykäs nelivetojärjestelmä vääntömomentin vektoroinnilla on luokan hienostunein. Se on yhdistetty täysin uuteen, viidellä tukivarrella toteutettuun huipputekniseen takajousitukseen. Taka-akselin perinteinen tasauspyörästö on korvattu kahdella monilevykytkimellä, joiden kautta molempien takapyörien vääntömomenttia voidaan säätää yksilöllisesti sekunnin murto-osassa ajotilanteen mukaan.

Kaarteessa ulommalle takapyörälle ohjataan enemmän vääntömomenttia, mikä vähentää aliohjautumista ja parantaa hallittavuutta. Järjestelmä reagoi sekunnin murto-osassa kaasua painettaessa sekä varmistaa auton vakauden ja vaivattoman ohjattavuuden kaikissa tilanteissa.


FlexRide-alusta takaa optimaalisimman ajettavuuden eri tilanteissa

Entisestään kehittynyt FlexRide-alusta takaa eri tilanteissa optimaalisimman, tilanteisiin sopeutuvan ajokäytöksen. Se mukauttaa iskunvaimentimet, ohjauksen, kaasun vasteen ja vaihtamispisteet (automaattivaihteistossa) itsenäisesti tai kuljettajan valitseman ajotilan (‘Sport' ja ‘Tour') perusteella.

Valitusta ajotilasta riippuen ohjauksen ja kaasun vaste on suorempi ja ajonvakautusjärjestelmä ESP puuttuu tilanteeseen joko aikaisemmin tai myöhemmin. Uusiutunut ‘Drive Mode Control' -ohjelmisto on mukautuvan alustan sydän. Se analysoi tilannetta jatkuvasti tunnistintietojen ja asetusten perusteella ja tunnistaa yksilöllisen ajotyylin.

Insignia Grand Sport on ensimmäinen Opel, joka on varustettu aktiivisella alumiinisella konepellillä. Se nousee mahdollisessa jalankulkijatörmäyksessä millisekunneissa lisäämään etäisyyttä moottorin koviin osiin, mikä parantaa jalankulkijan suojausta merkittävästi.


Palkittujen ajovalojen toinen sukupolvi

Yksi Insignian merkittävistä uutuusvarusteista on Opelin innovatiivisten ja palkittujen IntelliLux LED® Matrix -ajovalojen toinen sukupolvi, jonka takana ovat uuden sukupolven LED-teknologia sekä Opelin insinöörien jatkuva kehitystyö. Kaukovalossa on nyt 32 LED-yksikköä - kaksi kertaa niin monta kuin Astrassa - integroituna pitkittäin mataliin ajovalaisimiin. LED-yksikköjen suurempi määrä mahdollistaa erilaisten valokuvioiden sovittamisen liikennetilanteeseen entistäkin tarkemmin sekä nopeamman ja saumattoman siirtymisen eri valokuvioiden välillä. Tämä parantaa valonjakauman laatua, kirkkautta ja reaktionopeutta.

Näkyvyyden parantamiseksi edelleen ajettaessa kaukovaloilla kaarteeseen Opelin insinöörit lisäsivät innovatiivisen kaarrevalotoiminnon. Ohjauskulmasta riippuen LED-segmenttien valovoimakkuus sisäkaarteen puolella kasvaa parantaen ajolinjan valaisua, kun taas ulkokaarteen puolelta valon määrä vähentyy. Lisäksi erillinen LED-pistevalo lähivalaisimessa antaa lisävaloa täydellä kaukovalolla jopa 400 metriin asti - tämä on laserkaukovaloja paljon edullisempi ja käytännöllisempi ratkaisu, koska pistevaloa voidaan käyttää useammin.


Huippuluokan mukavuutta

Insignia Grand Sport asettaa uudet normit myös mukavuudelle. Opel on edelleen yksi harvoista valmistajista, joka tarjoaa kuljettajalle ja etumatkustajalle AGR-sertifioidut selkäystävälliset istuimet. Insignian ergonomiset premium-istuimet tarjoavat ainutlaatuisen yhdistelmän sähkösäätöisten sivutukien asetuksia sekä hieronta-, muisti- ja ilmastointitoiminnot tavanomaisten vakiosäätömahdollisuuksien lisäksi.

Myös takaistuimen matkustajille on tarjolla lisämukavuutta - reunimmaisille istuinpaikoille saa istuinlämmittimet. Lämmitettävä tuulilasi varmistaa nopeasti hyvän näkyvyyden kylminä talvipäivinä. Lisäksi avaimeton järjestelmä on vakiovaruste kaikissa varustetasoissa.


Erinomainen liitettävyys

Upeat viihdejärjestelmät ja erinomainen liitettävyys on varmistettu uusimmilla Apple CarPlay- ja Android Auto -yhteensopivilla IntelliLink-järjestelmillä. Älypuhelimen ollessa saumattomasti integroituna auton Infotainment-järjestelmään se voidaan myös ladata langattomasti.

Luonnollisesti mukana on uraauurtava liitettävyys- ja palveluavustin Opel OnStar. Insignian myötä OnStar-palveluja tulee lisää - palveluavustaja voi esimerkiksi auttaa hotellin valitsemisessa ja tehdä huonevarauksen.


Lukuisia kuljettajan apujärjestelmiä

Uudessa Insigniassa on valtava määrä erilaisia kuljettajaa avustavia järjestelmiä, tässä muutama esimerkki:
• Heijastusnäyttö tuulilasille: Kuljettajan valitsemia tietoja (muun muassa nopeudesta, liikennemerkeistä, nopeudenrajoittimen asetusnopeudesta tai navigoinnin opasteista) heijastetaan tuulilasiin suoraan kuljettajan näkökenttään. Näin varmistetaan, että kuljettaja voi pitää katseen tiessä.
• 360 asteen kamera: Neljä erillistä kameraa auton sivuilla, edessä ja takana mahdollistavat 360 asteen lintuperspektiivinäkymän ja helpottavat siten pysäköintiä tai liikkumista esimerkiksi ahtaissa porttikongeissa.
• Mukautuva vakionopeussäädin (ACC): Mukautuva vakionopeussäädin mittaa etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon ja mukauttaa nopeuden sen mukaan. Järjestelmä käynnistää automaattisen hätäjarrutuksen, jos etäisyys pienenee liian nopeasti.
• Kaistanpitoavustin automaattisella ohjauskorjauksella ja kaistavahdilla (LDW): Kaistanpitoavustin kääntää kevyesti ohjausta (ja LDW varoittaa tarvittaessa) havaitessaan tahattoman ajautumisen pois kaistalta.
• Takana risteävän liikenteen varoitus. Järjestelmä havaitsee takapuskurin tunnistimilla jopa 20 metrin päästä 90° kulmassa sivuilta lähestyvät kohteet. Toiminto on erityisen hyödyllinen esimerkiksi peruutettaessa pois pysäköintiruudusta näkyvyyden ollessa rajoitettu.

Tervetuloa tutustumaan uuteen Opel Insignia Grand Sport -malliin meille.

Opel_Insignia_GS_valkea_sivusta_17052017



Takaisin