Kääpiöautosta katu­maasturiin – palvelu edellä

Kahdeksankymppinen eläkeläinen Erkki Ala-Marttila on ollut tavalla tai toisella autojen kanssa tekemisissä koko ikänsä. Mopo vaihtui autoon heti kun ikä antoi periksi, josta tie jatkui asepalvelukseen autokomppanian riveissä. “Herrain kuskina”, Ala-Marttila selventää.

Onpa Vihdistä kotoisin oleva eläkeläinen kerennyt ajaa myös taksia, mutta vain sivutyönä. Suurimman osan työurastaan Ala-Marttila on viettänyt Helsingin Sataman ja Postin leivissä.

Pitkään elämänkokemukseen mahtuu myös monenlaista autoa – on ajettu BMW Isetta -kääpiöautoa sekä mallia, jossa vaihdekeppi on vasemmalla puolella. “Sekin on tullut opeteltua. Mutta nyt ei enää tarvi, kun nämä kulkee niin, ettei tarvi kun sanoa vaan”, Ala-Marttila hörähtää.

Nyt ajossa on kolmisen vuotta sitten hankittu katumaasturi Suzuki Vitara, joka on Ala-Marttila kolmas auto Timosen autolta. Pääasiassa kaupunki- ja mökkiajossa olevan auton vaakakupissa painoivat turvallisuuden, käsiteltävyyden sekä hyvien arvioiden lisäksi tehokkuus. “Nappaa nelivedon ja muut vimpaimet päälle, niin kyllä pärjää, eikä jää kiinni mistään talvikeleilläkään”, Ala-Marttila kuvailee.

Kaikista eniten valintaan vaikutti kuitenkin palvelu. Suzuki-mies arvostaa etenkin sitä, että Timosen autolla häntä tervehditään kuin vanhaa ystävää ja että hänen tarpeensa tunnetaan.

Yksi asia, mikä Ala-Marttilasta myös Timosen autolla tiedetään, on se, että mies vaihtaa autojaan tiuhaan, ja vain harva pysyy eläkeläisen ajossa katsastusikään asti. Tällä kertaa auton vaihto saa kuitenkin odottaa – ainakin seuraavaan hybridiin asti. “Mutta kauppiasta en kyllä vaihda, ja merkissäkin pysyn”, Ala-Marttila lopettaa.