Millainen käyttäjä, sellainen käyttövoima

Automyyjä esittelee autoa asiakkaalle.

Siinä missä 1800-luvulla automobiilit kulkivat vielä höyryllä ja pyhällä hengellä, riittää modernilla autonkuljettajalla vaihtoehtoja aina sähköstä dieseliin ja hybridistä kaasuun. Kun soppaan lisätään vielä verotus, polttoaineiden hintojen heilahtelu ja ympäristökysymykset, ei ole mikään ihme, jos auton ja käyttövoiman valitseminen aiheuttaa 2020-luvun autoilijalle päänvaivaa.

Mikä käyttövoima sitten on se paras? Yhtä oikeaa vastausta ei ole olemassa, sillä käyttövoima on hyvä valita aina käyttötarpeen mukaan. Yleensä oikean käyttötarpeen mukaan valittu auto on myös se kaikista ympäristöystävällisin vaihtoehto.

Helpottaaksemme valintaa, listasimme alle eri käyttövoimien ominaisuuksia ja etuja. Mikäli lukeminen kyllästyttää jo nyt, voit myös aina kääntyä lähimmän Timosen auton myyjän puoleen.

Sähkö

Sähköautot ovat tulevaisuutta, mutta niiden suhteellisen kalliin hinnan vuoksi ne eivät ole paras vaihtoehto vähän ajavalle. Mitä enemmän kilometrejä kertyy, sitä nopeammin auton hankintahinta maksaa itseään takaisin.

Ajon aikana täysin päästövapaalla sähköautolla ajelee mallista riippuen 200-600+ kilometriä ja lataaminen on parhaimmillaan todella halpaa.

Lataaminen polttomoottoriautoon verrattuna on hidasta, joten pidemmillä matkoilla pitää valmistautua kahvittelemaan tai ruokailemaan lataustauon aikana. Muutenkin pidemmillä matkoilla reitti on hyvä suunnitella niin, ettei akku pääse loppumaan. Jos säilytät autoasi esimerkiksi kadun varressa, eikä työpaikallasi ole latausmahdollisuutta, on sähköauto todennäköisesti liian hankala ajokki sinulle.

Bensiini

Jos köröttelet autollasi enimmäkseen kaupungissa, eikä kilometrejä kerry hirveästi, on bensiini hyvä valinta. Bensiiniautot ovat hinnaltaan muita halvempia, joten vähän ajaessa ei hankinta-arvo mene hukkaan.

Bensiiniä on saatavilla joka puolella ja toimintamatkat ovat pitkiä, joten huolta polttoaineen loppumisesta ei pitäisi olla.

Jos ekologisuus näyttelee tärkeää roolia auton hankinnassa, niin bensa-auto ei ole paras ratkaisu, sillä hiidioksidipäästöt ovat bensiiniautoissa kaikkein korkeimmat.

Diesel

Jos kilometrejä taas kertyy paljon, on dieselauto hyvä vaihtoehto. Sopivana rajana pidetään 15 000 kilometriä vuodessa.

Erinomainen vääntö tekee ajokokemuksesta miellyttävän ja tankkaaminen on bensiiniä halvempaa. Dieselvero tosin rankaisee halvemman litrahinnan vastineeksi.

Uudet dieselautot ovat vähäpäästöisiä ja nykyisin voit tankata myös entistä vähäpäästöisempää uusiutuvaa dieseliä, joten dieselautoilijan ei kannata tuntea pahaa omatuntoa omasta ajelustaan.

Kevythybridi

Hybridiautojen kevyintä päätä edustavat kevythybridit. Niissä on pieni ajoakku sekä sähkömoottori, joka avustaa polttomoottoria liikkeellelähdöissä. Kevythybridi ei koskaan kulje pelkän sähkömoottorin voimin, mutta sähköjärjestelmä mahdollistaa esimerkiksi polttomoottorin sammuttamisen pienissä nopeuksissa.

Polttoainekulutuksen kannalta kevythybrideillä on vain pieni vaikutus. Sen sijaan ajomukavuus kasvaa mm. avustetun liikkeellelähdön ansiosta.

Täyshybridi

Täyshybridiautolla on mahdollista ajaa muutaman kilometrin matkoja pelkän sähkömoottorin avulla. Itselataavat hybridit ovatkin parhaimmillaan kaupunki- ja taajama-ajossa, jossa liikenne on pysähtelevää.  Pieni akku tarkoittaa toisaalta myös sitä, että sen lataaminen tyhjästä täyteen liike-energiantalteenotolla sekä polttomoottorilla generoimalla on nopeaa.

Plugin-hybridi

Plugin-hybridien ajoakulla ajaa täyteen ladattuna sähköistä ajoa noin 50 kilometriä. Akun lataaminen onnistuu täyteen hitaammallakin kotilatauslaitteella yön aikana, joten pistokehybridit soveltuvat erityisen hyvin sähköiseen työmatka- ja kaupunkiliikenteeseen. Hybridi on sinulle, joka nautit hiljaisuudesta ja nopeasta kiihtyvyydestä lyhyellä matkalla.

Kaasu

Kaasuautot ovat tavallaan hybridejä, koska niitä voi ajaa sekä maa- tai biokaasulla että bensiinillä. Tosin bensatankki ei ole kovinkaan suuri.

Jos sinulla on kaasutankkausmahdollisuus kotipaikkakunnallasi tai työmatkalla, on lähes päästötön kaasuhybridi järkevä vaihtoehto. Polttoainekuluissa säästää jopa dieseliin verrattuna paljon.

Kaasuautojen tulevaisuus on kuitenkin vaakalaudalla, sillä merkittävin kaasuautojen valmistaja Volswagen, on ilmoittanut lopettavansa kaasuautojen kehittämisen.

Leluauto

Mukava ja stressitön vaihtoehto. Löytyy useassa eri värissä. Polttoainekulutus huomattavasti pienempi kuin esimerkiksi sähkö- polttoaine- tai dieselmoottoreissa, moottorin puuttuessa kokonaan suurimmasta osasta leluautoja.

Tutustu tästä Timosen Auton uusien autojen valikoimaan!