Ranskalaisen matkassa

Ranskalaiset autot ei Suomen talveen sovellu. Tätä mutinaa kuulee latukahviloissa, uimahallien saunoissa ja erityisesti saksalaisiin autoihin erikoistuneilla nettifoorumeilla. “Kun niissä oli jotain ruosteongelmia sillon ysärin lopulla ja 2000-luvun alussa, ja suomalaiset ovat autojen suhteen pitkävihaista kansaa”, osasi paikallinen taksikuskikin kertoa asiasta häntä haastatellessani. Sitten puhuttiin hetki VAG-konsernin huohottimien pakkaskestävyydestä 2010-luvun alusta. Se oli sitä aikaa, kun vastaan tuli kaikenlaisia viritelmiä, joilla yritettiin estää kylmän ilman pääseminen moottoritilaan.

Ranskalaisten autojen talvikestävyyteen liittyvä myytti on pyörinyt suomalaisessa autokulttuurissa jo hyvän tovin. Paras tapa testata sen paikkansapitävyys on tietenkin perinteinen kenttäkoe. Lähdetään ranskalaisen kanssa viikoksi sinne missä on poroja ja tuntureita ja katsotaan miten käy. Bon voyage.

Matkaseuraksi päätyi Renault Megane Sport Tourer, jonka tehtävänä oli kuljettaa kaksi matkustajaa hiihto- ja lasketteluvälineineen ja matkalaukkuineen. Kuukausi takaperin vastaavan reissun kulkuneuvona oli saman autoluokan oiva verrokki, saksalainen serkku Volkswagen Golf Variant.

Renault on onnistunut muotoilussa, ja auto näyttää heti ensinäkemällä erittäin hyvältä ja edustavalta. Renaultin verkkosivuilla mallia kuvaillaan jopa lihaksikkaaksi, josta voi olla montaa mieltä. Kyseessä on kuitenkin kompakti farmari – ja auto. Autoissa on joitain niveliä, mutta ei tietääkseni lihaksia. Sen sijaan mainostekstin mukaisesti elegantti hienostuneisuus kuvaa jo huomattavasti paremmin niin ajokokemusta kuin ulkoasuakin.

Matka alkaa

10 tunnin matkan aikana ehtii Suomen talvessa tulla pimeä, vaikka ajoissa lähtisikin. Turvallisesta matkanteosta piti huolta täys-LED-valot, joiden ansiosta näkyvyydessä ei ollut ongelmia pääosin lumen peittämässä, valaisemattomassa maisemassa. Poroja ei tielle sattunut, liekö olivat lähteneet jo hiihtolomamatkailijoiden metelin myötä karkuun erämaahan.

Renaultin verkkosivuilla kehutaan Megane Sport Tourerin tekevän arjesta mukavampaa, ajoit sitten yksin tai isommalla porukalla. Matka sujui kieltämättä mukavasti, eikä mistään kuulunut kolinoita tai tärinöitä ajaessa ja ajokokemus oli vähintäänkin miellyttävä. Hienostunut on ehkä vähän liioittelua, koska se tuo mieleen lähinnä Rolls Roycet ja Bentleyt – mutta hintaluokassaan Rellu antaa kyllä esimerkillistä kyytiä.

Tilaa on sopivasti ja ajokokemus mukautuu kuljettajan mieltymyksiin

Sisätilat takamatkustajien puolesta ovat taatusti hyvät, sillä takana matkustaneet sukset ja matkalaukut pysyivät tyytyväisinä ja valittamatta ihan koko matkan ajan – eivätkä kertaakaan edes kysyneet, että joko ollaan perillä. Siitä täydet pisteet Rellulle.

Autossa on muuten 563 litran tavaratila ja INTENS-tason EASY FOLD -järjestelmä. Eli siis suomeksi sanottuna auton kokoon nähden reilun kokoinen tasainen tavaratila ja helposti taittuvat takapenkit, joten autoa täyteen ladatessa ei tarvitse kikkailla tai pelata tetristä. Kilpailijoista erottuva ominaisuus on toinen etupenkki, jonka selkänojan saa taitettua. Sen avulla lastauspituus on 2,7 metriä, joten kyytiin mahtuu pidemmätkin retkisukset tai päiväunia vailla oleva koripalloilija.

Ranskassa käyneet tietävätkin, että ranskalaiset eivät tahdo nöyrtyä puhumaan englantia turisteille. Sama ylpeys on havaittavissa Rellun multimediajärjestelmässä, joka ei tahtonut ihan heti puhua samaa kieltä kuin tämä turisti. Rokit sai puhelimesta soimaan langattomasti ja vaivatta, mutta kosketusnäytön operointi tuntui alussa vaikealta ja sormet harhailivat minne sattuu. Alkukankeuden jälkeen yhteinen kieli löytyi ja sormetkin alkoivat osumaan oikeisiin kohtiin.

Autossa on myös EASY LINK- ja MULTI SENSE -ominaisuudet, joihin ei tällä reissulla vielä pahemmin ehtinyt tutustua. Kauppias tiesi kuitenkin kertoa, että niiden avulla voi räätälöidä ajokokemusta eri profiileiden mukaisesti ja ajaa oman maun mukaan. Vähäpäästöisempi ajo onnistuu ECO-asetuksella, ja reippaampaa voimansiirtoa etsivä saa haluamansa SPORT-asetuksen valitsemalla. Tai sitten voit räätälöidä juuri omanlaisen kokemuksesi MY SENSE -asetuksilla.

Pitkä on tie rivieralta lappiin

Matkan jatkuttua idästä länteen ja lännestä pohjoiseen tiet kävivät karummiksi ja välillä Rellu muistutti, että nyt ei olla Rivieralla silkinsileällä asfaltilla vaan “päällystämättömällä tiellä“. Sitä ei ajaessa huomannut, mutta onneksi navigaattorin puheääni asiasta muistutti. Se toisaalta saattoi myös olla jotain vinoilua suomalaisesta karkeammasta asfaltista ja routavaurioista, sillä kyseiset tiet oltiin kyllä huolella päällystetty ja lumityöt tehty – ja missään ei tehdä lumitöitä niin hyvin kuin Suomen Lapissa.

Ja mitä tulee ranskalaisen auton talviominaisuuksiin, homma toimii siinä missä muukin. Kitkat piti ja kuljettajakin pysyi mukavasti lämpimänä penkin- ja ratinlämmittimien avulla. Paljastettakoon myös se, että Rellu starttaa kylmänäkin 24 asteen pakkasessa ilman esilämmitystä. Voidaan siis todeta, ettei tarvitse lähteä Alpeille asti hiihtolomalle nauttiakseen Renaultilla ajelusta. Ranskalainen tarkenee myös Suomen talvessa.

Koeajon toteutti ja raportoi Timosen Auton oma ”The Stig”

Tutustu tästä Renaultin valikoimaan ja tule tekemään oma koeajosi