Sähköauto kodin sähkövarastona

Miltä kuulostaisi lämmittää koti päivällä sähköauton akulla ja ladata auton akku täyteen silloin, kun sähkö on halvimmillaan? Tai oma robottiauto, joka leikkaa nurmikon, vie roskat ja käy kaupassa puolestasi? Toinen näistä on jo mahdollista. ⚡️

Hintavaihtelu sähkömarkkinoilla on viime syksystä lähtien ollu valtavaa ja se johtuu Venäjän aloittaman sodan lisäksi tuulivoiman jatkuvasta lisääntymisestä. Tuulisena päivänä tuulivoimalat tuottavat jo yli ydinvoimaloiden verran sähköä, mutta tyynellä säällä tuotanto putoaa lähelle nollaa. Yksinkertaisin ratkaisu lähes ilmaisen sähkön talteenottoon ovat akut.

Ei-ammattikäytössä olevat henkilöautot seisovat 90 prosenttia ajasta parkissa, ja jatkuvasti kasvava sähköautojen määrä tarjoaa valtavan akkukapasiteetin hyödynnettäväksi. Sähköautoa kannattaisi siis käyttää sekä kotitalouksissa että koko sähköjärjestelmän säätöakustona ja esimerkiksi moniin uusiin autoihin asennettava lähes 80 kilowattitunnin akku riittää omakotitalon tarpeisiin yhdellä latauksella yli vuorokaudeksi.

Tällä hetkellä markkinoilta löytyvät ja meilläkin myynnissä olevat Hyundai IONIQ 5 ja Hyundai IONIQ 6 -mallit mahdollistavat sähkölaitteiden käytön suoraan auton pistorasiasta, jolloin auton 73 kWh:n akku tarjoaa virtaa esimerkiksi sähköttömälle mökille moneksi päiväksi. Kätevää.

Jokaisella sähköautolla ei saunaa kuitenkaan saa lämpimäksi. Silloin tarvitaan myös kaksisuuntainen latauslaite, joka tahdistaa sähkön verkkovirran kanssa. Tällaisen laitteen hinta on tällä hetkellä noin 6 000-10 000 euroa, mutta kysyntä kasvaa nopeasti ja lähiaikoina markkinoille on tulossa jo tuotteita 4000 euron hintaluokassa.

Kehitys kehittyy ja siitä puheenollen generoitiin tämän postauksen kuva tekoälyllä. Annettiin vaan aiheeksi ”electric car powering a house”. On se hurjaa…